4 mei 2005 recensie

Herdenkingsconcert

Beethovens ‘Negende’ ontketent toejuichingen van bomvolle zaal

Na enkele jaren St.-Stevenskerk heeft het Stedelijk 4 en 5 Mei Comité dit jaar gekozen voor De Vereeniging als locatie voor het gratis herdenkingsconcert op 4 mei. Dat kón ook niet anders. Vorig jaar moest een aantal mensen de deur gewezen worden, zó groot was de toeloop. In het concertgebouw is meer plek, maar als de publieke belangstelling blijft groeien, dan belandt de uitvoering nog een keer in de Jan Massinkhal.
Deze woensdagavond zit ook De Vereeniging immers al bomvol. Prachtig, zo’n zaal met luisteraars, waarvan de meerderheid normaal gesproken zelden of nooit naar een klassiek concert gaat. Het geeft in ieder geval een bijzonder sfeertje. Je merkt dat de opgebouwde spanning tijdens Beethovens beroemde Symfonie nr. 9 in d met het slotkoor Ode an die Freude met name op de ‘leken’ haar uitwerking niet mist. Nadat er tussen de
delen vanuit de zaal een poging tot applaus is gedaan, ontketent het magistrale slot stormachtige toejuichingen alsof we met z’n allen ineens op het voetbalveld zijn beland.
De waardering is terecht: het gedreven Symfonieorkest Nijmegen overtreft zichzelf met name in de hoekdelen. Wat een energie komt hier vrij! Het derde deel moeten we maar snel vergeten. Daar is met name het koper af en toe van de kook.
Het Philips’ Philharmonisch Koor vult de gevreesde koorpartij glansrijk in.
Van de (pas tijdens het laatste deel binnenkomende) solisten onderscheidt zich vooral de tenor. Marten Smeding maakt van het marslied Froh een krachtig, viriel statement. De invallende bas Hans Vosschezang klinkt ook imposant maar zingt zijn Duitse tekst niet zonder accent. Over het kwartet als zodanig valt slechts in de meest positieve zin te schrijven.
Ik ben benieuwd wat de organisatie volgend jaar voor werk(en) programmeert. Wordt het na een reeks ‘Duitse’ meesters niet eens tijd voor een muzikaal
monument uit de geallieerde hoek? Bernstein perhaps? Nederlandse muziek is natuurlijk ook nooit weg!

Concert: Symfonieorkest Nijmegen o.l.v. Arjan Tien m.m.v. het Philips’ Philharmonisch Koor (o.l.v. Martien van Workum) en Francine van der Heijden (sopraan), Helena Rasker (alt), Marten Smeding (tenor), en Hans Vosschezang (bas). Gehoord: 4/5 (Vereeniging , Nijmegen).

Auteur: MAARTEN-JAN DONGELMANS

4mei_400

Natuurlijk bestaat er een traditionele band tussen Beethovens 5e symfonie en de Tweede Wereldoorlog. Het noodlotsmotief, waarmee deze symfonie begint, is voor veel mensen onlosmakelijk verbonden met de strijd tegen het Duitse nationaal-socialisme. Beethovens 9e symfonie past op een geheel eigen wijze bij de herdenking van de oorlog. Dit grootse meesterwerk waarvoor de componist langdurig voorwerk verrichtte, maar dat vooral tussen 1822 en 1824 ontstond, heeft het beroemde slotkoor als apotheose. Beethoven gebruikte daarvoor de tekst van Schiller’s Ode an die Freude, waarin vrijheid, gerechtigheid en broederschap worden bezongen, idealen waarvan Beethoven in zijn tijd een fervent aanhanger was. Het zijn dezelfde idealen waarvoor velen, die wij op 4 mei gedenken, hun leven gaven.

Share